Tuesday, January 25, 2011

Apa Tok? Palestine Paper?


Tengah-tengah aku melayari dunia maya tok,aku singgah kejap ke portal berita yang pada pendapat aku, aku rasa cepat nait. Bukan Utusan, bukan Malaysian Insider mahupun Malaysiakini. Tapi Aljazeera. Ada headline besar di engkah sidak terpampang rah website sidak tok, nama nya The Palestine Paper. Sidak madah sidak dapat dokumen lebih kurang 1700 tentang rundingan antara Israel dengan Palestin. Seperti yang kita tauk, isu Palestin tok sikkan abis bila sampe lah hari Kiamat kelak. Aku rasa post ku tok bunyi kedak serius jak o.



Aku nangga trend kedak WikiLeaks makin hebat lekak sidak exposed berpuluh-puluh dokumen hal USA. Assange sik ku tauk pa cita kinek tok. Dengar cerita nya mok di embak ke USA. Aok, mun takurang mok tauk Assange ya hackers. Ariya dah ku nangga-nangga WikiLeaks, penin palak ku maca nak eh. Urang makin mok tauk hal transparency a.k.a ketelusan and urang yang berik maklumat pun mok semua urang tauk apa benda dah terjadi rah dunia tok and apa dipolah oleh dak kerajaan. Kita rah Malaysia tok dek-dek lah, arum bulak semua mok poret ngan semua mok tauk. Hahaha. Aku rasa kelak mesti ada urang leaked dokumen kerajaan Malaysia ngan dak Malaysiakini, mun sik pun Malaysian Insider. Kelaka hal politik indah,mesti ada urang ingga ngan politik nak?


Berbalit pada The Palestine Paper tadik, jadi sidak Aljazeera tok nya mukak and expose semua dokumen yang ada pada sidak dari 23 sampe 26 Januari tok. Tapi aku rasa sik lah nya mok ngeluar semua 1700 ya nak,aku rasa sidak pun penin palak mok release benda ya.Hahaha.
Tapi tujuan aku post benda tok sebab kita boleh nangga lebih jelas, sapa bekerja untuk rakyat Palestin. Sapa musuh dalam selimut ngan sapa pembelot. Sekurang-kurangnya kita dapat nangga lebih jelas apa yang berlaku dengan Palestin kinek tok. Aku rasa takurang yang baca tok dah tauk, mun sik pun lebih jelas dari aku tentang apa yang berlaku rah Palestin.

Yang aku cuma sedar rah Berita Harian ada sigek headline padah benda tok. Senang cerita urang sik peduli pun hal Palestin. Jadi rakan-rakan,kita ambik jak iktibar dari apa yang kita nangga sitok. Aku tok sikda la alim, arum bulak dalam sebulan aku ada juak makan rah McD, tapi kepedulian mok ada. Sapa-sapa ada masa, pegi nangga The Palestine Paper ya. Gikpun aku nangga sikda urang pun mok post The Palestine Paper tok. Mun rajin anta jak komen, kita share-share bah.
Peace!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...