Friday, February 18, 2011

Apa Tok? Long Way Down?

Long Way Down, kisah pengembaraan Ewan McGregor dengan Charley Boorman dengan krew sidak mengembara ke Afrika Selatan make motosikal. Krew sidak dengan 3 igek motosikal endurance dengan 2 buah 4WD. Seperti yang kita kenal, Ewan McGregor terkenal dengan watak Obi-wan Kenobi dalam Star Wars. Tapi sapa Charley Boorman? Menggelar diriknya seorang adventurer, travel writer & entertainer. Charley Boorman sangat terkenal dengan hobinya dengan ngembak motosikal.


Jadi,apa special nya series Long Way Down tok? Sidak mengembara hampir 15000 batu dari Scotland ke Cape Town, Afrika Selatan dengan menunggang motosikal BMW GS R1200S. Bagi aku kisah sidak tok nang menarik, sebab bukan senang kau mok ngembak motosikal,besar,berat,lalu macam-macam jenis jeraya,menempuh macam-macam jenis cuaca & berhadapan dengan macam-macam kerenah birokrasi. Mok sik mok kau kenak ready physically & mentally bila ngembak motosikal dalam keadaan macam tok.


Bila aku nangga balit video sidak rah YouTube, aku alu rasa mok molah adventure kedak sidak juak. Ngembak motosikal endurance ngelilin Sarawak la, at least. Sik pat mok ngembak motosikal, embak 4WD pun jadilah. Hahahaha. Before projek Long Way Down tok, sidak ada juak polah adventure before tok dengan nama Long Way Round. Long Way Round sidak menjelajah 3 benua dari London ke New York. Hohoho.


Sigek gik aku suka ngan documentary tok, sebab motosikalnya. Taun lepas masa aku diam rah rumah sewa lamak ku rah Melaka tok, ada juak la aku terserempak dengan motosikal endurance BMW tok. Siyes nang terngangak la mulut aku nangga motosikal ya. Dapat sigek, hadoh2..nang di embak raon la motosikal aku ya. Hihihihi. Bagi aku sidak tok nang cool lah di mata aku. Aku dengar ada juak la crita madah series tok disambung agik, kali tok sidak menjelajah Amerika Selatan dalam tahun tok juak. Jadi mun takurang sanggup buang masa depan laptop, tangga la kejap cerita sidak tok lam YouTube. Enjoy!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...