Saturday, March 26, 2011

Apa Tok? Pulau Tiang?

Kacak nak pulau tok? Kedak kenak piling banyak-banyak jak nak? Tok lah pulau Staffa. Staffa dalam bahasa Old Norse adalah tiang. Pulau tok terletak di Scotland, luasnya 33 hektar & dijumpai pada kurun ke-18 oleh Sir Joseph Bank. Di pulau tok ada beberapa gua kedak gua Fingal & gua Mackinnons.



Tok adalah gua Mackinnons. Antara gua laut (?) yang terbesar di dunia, panjang berukuran 107m. Cara mok masok ke gua tok sama ada berkayak ataupun berenang. Nok ne sigek kau maok? Mun aku, duak-duak sik maok. Ahahaha





Gambar dibah tok adalah gua Fingal, setinggi 20m & sedalam 70m. Dalam gua tok sangat licin, tapi specialnya gua tok nya digelar "The cave of melody". Oleh kerana strukturnya yang unik, jadi gemanya pun berbeza dari gua biasa.





Macam-macam jak ada di dunia tok nak? Tok baruk yang kita dah explore & jumpa. Nok kita lom jumpa banyak gik. Teringat ku ngan lagu nok salu di main dalam Discovery Channel, the world is just awesome.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...