Saturday, March 12, 2011

Apa? Mumia Basah?

Selalu kita nangga mumia rah Mesir ya kerepot-kerepot kerin kedak mok reput nak? Kali tok kita nangga mumia versi basah. Mumia dari China yang berusia kira-kira 600 tahun masih lagik terpelihara rambut, bulu mata & kulitnya. Mumia tok telah dikeluarkan dari tempatnya pada 1 Mac & telah dijumpai oleh roadbuilders secara tidak sengaja.


Mumia tok masih lagik terpelihara kerana keadaan anaerobic ketika pengebumiannya. Dipercayai mumia tok datang dari Dinasti Ming & dipercayai semasa Dinasti Ming, mengawet mayat adalah kebiasaan dalam masyarakat.


Mumia tok ditempatkan dalam sebuah keranda kayu & ahli arkeologi dari University of Pennsylvania percaya bahawa air berwarna coklet membantu pengawetan mumia tok. Sidak menambah air berwarna coklet ya adalah bukan air pengawet tetapi air yang kurang kadar oksigen.


Tanpa tanda-tanda kedak naga ataupun phoenix, mumia tok dipercayai bukanlah datang dari keluarga diraja China. Tapi mumia tok ditanam dengan barangan berharga kedak cincin jed, penyepit rambut perak & baju-baju dari dinasti Ming. Dipercayai mumia tok datang dari keluarga berada di zamannya.

Lain-lain info mun takurang mok tauk, sila klik link di dibah ya. Enjoy jak gambar tok. Peace!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...